Maj 2007
Spotkanie 204. 9.05.2007
Spotkanie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na ul. Borowskiej 105
Obecni: Ela Roszka, Aneta Guszpit, Marek Mencel, Tomek Szmich, Adam Rabiega, Agnieszka Stefaniak, Michał Uzar oraz nowa osoba: Ewa
Dzisiejsze spotkanie rozpoczęliśmy sporą dawką śmiechu, spowodowaną ćwiczeniami na „magicznej ósemce” – pomoc pozwalająca usprawniać współdziałanie obu półkul mózgowych 🙂 Mimo, zdawałoby się, mniejszych zdolności manualno-technicznych wśród pań, Aneta, Ewa, p. Ela Roszka i Agnieszka dzielnie walczyły o tytuł mistrza „magicznej ósemki”. Koniec końców, zwycięstwo przypadło Adamowi, którego nie sposób było pokonać.
Kolejnym ćwiczeniem, które wykonywaliśmy były dobrze nam znane niedokończone zdania. Jak zwykle, każdy miał okazję dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy zarówno o uczestnikach spotkania, jak i o samym sobie. Następnie pani logopeda poprosiła każdego z uczestników spotkania o równoczesne korzystanie z przyrządu i opowiedzenie czegoś o sobie. W ten sposób uczestnicy dostosowywali tempo mówienia do przebiegu piłeczki po torze, a dla nowych osób była to okazja do poznania grupy. Następnie każda z osób czytała część zdania, które dokończyć musiała wskazania osoba. Dzięki temu ćwiczyliśmy gotowość słowną i szybkie reakcje językowe. Pytania czasami były trudne, więc uczestnicy dodatkowo musieli radzić sobie ze stresem. Dzięki temu ćwiczeniu mogliśmy lepiej się poznać oraz dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy o sobie.
Zdjęcia ze spotkania:
Potem w roli terapeutki zaprezentowała się nasza nowa koleżanka Ewa, prezentując nam bardzo przydatne ćwiczenia oddechowe.
Na koniec uczestnicy wykonywali ćwiczenia oddechowe, które przygotowała dla nas pani logopeda, a także nasza nowa koleżanka Ewa zaproponowała swoje własne ćwiczenia oddechowe, angażujące do pracy mięśnie przepony.
Na następne zajęcia każda z osób ma przygotować 10 zdań do dokończenia oraz własne ćwiczenia oddechowe lub relaksacyjne.
Notatkę sporządziły: Agnieszka S. i Ewa K.
Spotkanie 205. 30.05.2007
Spotkanie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na ul. Borowskiej 105
Obecni: Marek Dubinski, Ela Roszka, Ewa , Adam Rabiega, Mariusz Molęda, Marek Mencel oraz mama 15-letniego chłopca, który się jąka
Spotkanie rozpoczęło się o godzinie 18.00 w Poradni Psychlogiczno_Pedagogicznej przy ul.Borowskiej 105. W spotkaniu wzięło udział 5 osób, a także pani logopeda oraz prezes Polskiego Związku Jąkających – pan Marek Dubiński. Gościnnie w spotkaniu towarzyszyła nam mama 15-letniego chłopca, który ma problemy z niepłynnością mówienia. Mama chłopca uczestniczyła w naszych ćwiczeniach, a także otrzymała wiele pomocnych rad od pani logopedyczki, jak i od nas samych, na temat terapii jąkania. Staraliśmy się doradzić, w jaki sposób powinno się reagować na niepłynność mówienia, jak wspierać i pomóc takiej osobie. Dzieliliśmy się także swoimi indywidualnymi przeżyciami, jakich doświadczyliśmy podczas naszego codziennego zmagania się z jąkaniem. Był rodzaj terapii koordynowanej przez panią logopedkę, która pomogła nam oswoić nasz problem, nauczyła nas także, jak sobie z nim radzić, na przykład podczas publicznego przemówienia. Mogliśmy wykorzystać owe rady w praktyce przy okazji ćwiczenia polegającego na dokańczaniu zdań czytanych przez poszczególne osoby w grupie przy równoczesnym utrzymywaniu kontaktu wzrokowego. Musieliśmy szybko reagować słownie na czasami kłopotliwe pytania, a także czytać publicznie na głos. Mama chłopca był bardzo zaskoczona, gdy podczas ćwiczenia polegającego na powtarzaniu zdań czytanych przez panią logopedkę, wszystkie osoby w grupie mówiły płynnie. Uświadomiło to nam, że niepłynność mówienia to problem o podłożu psychicznym, dlatego bardzo ważne są dla nas nasze spotkania, które bardzo podnoszą nas na duchu.
Ćwiczyliśmy też oddech przy pomocy „Magic ball” – magicznej piłeczki (ćwiczącej zdrowy oddech). Najladniej brzmi jej czeska nazwa „Hracka pro zdrove dychani”. Zrobiliśmy zawody, kto w ciągu 1 minuty najwięcej razy poddmuchnie piłeczkę do góry. Wygrał Mariusz Molęda.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.