Spotkanie 308. 10.05.2013
Specjalistyczna Poradnia Terapeutyczna, ul. Borowska 101.
Obecni: Marek Dubiński, Ela Walczak, Monika Jokiel, Dominika Fikus, Waldek Czajkowski, Arek Ceglarski, Dymitr Bondarenko, Marek Mancel, Radek Lewandowski oraz gość Iwona Stankiewicz – aktorka, studentka podyplomowej logopedii w DSW.
Spotkanie składało się z dwóch części.
Pierwsza była poświęcona poznaniu techniki Aleksandra, z którą zaprezentowała Iwona Stankiewicz.
Studentka logopedii z zawodu jest aktorką. Pisze pracę pod kierunkiem Eli Roszki nt. zastosowania techniki Aleksandra do leczenia jąkania.
Na początku Iwona opowiedziała nam o twórcy techniki Aleksandrze, który była aktorem w Australii. Swoje problemy z mową obserwował 10 lat i kiedy sobie pomógł. Do Europy technika Aleksandra trafiła w 1904 r.
Iwona rozdała nam dwie ankiety, jedną przed ćwiczeniem, drugą na końcu. Po wprowadzeniu nas w ogólne założenia techniki Aleksandra chętne osoby wzięły udział w ćwiczeniu na karimacie z książkami pod głową, słuchając nagrania. Dla wielu było to pierwsze doświadczenie z techniką Aleksandra.
Drugą część poprowadził Arek. Kontynuowaliśmy kolejne zasady ”Samoterapii dla jąkających się”.
Dyskutowaliśmy o mozliwości zorganizowania spotkania wyjazdowego na którmy moglibyśmy intensywnie poczwiczyć wszystkie te zasady.
—
Poniżej przedstawimy kilka słów o Technice Aleksandra i możliwości jej wykorzystania przy leczeniu jąkania.
Technika Aleksandra
metoda reedukacji psychofizycznej
- Uczy eliminowania nieprawidłowych nawyków ruchowych oraz nawykowych reakcji i zachowań
- Dąży do nauczenia lub przypomnienia sobie (reedukacji) na poziomie mentalnym – tych działań, które pozwalają posługiwać się sobą w sposób lekki i naturalny, bez zbędnego wysiłku
- Praca z Techniką Alexandra ma charakter trzystopniowy:I. Obserwacja
To obiektywne spojrzenie na siebie, w celu zauważenia i uświadomienia sobie własnych nawyków oraz przyzwyczajeń niekorzystnych dla naszego organizmu, utrudniających prawidłowe jego funkcjonowanie.II. Powstrzymanie
To mentalne powstrzymanie i hamowanie pierwszej reakcji na impuls do działania („stop”, „nie”, „nie muszę”). Umiejętność dania sobie sekundy czasu na zastanowienie przed reakcją na bodziec i dokonanie świadomego wyboru chcianej reakcji.III. Ukierunkowanie
To seria nadawanych sobie w myśli instrukcji (tzw. „kierunków myślowych”), dotyczących wzajemnej harmonii i równowagi poszczególnych partii ciała, ze szczególnym zwróceniem uwagi na relację na linii: głowa – szyja – plecy (tzw. kontroli pierwotnej).
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.